ct ok

bilbesiktning idag - detta arliga mindre angenäma inslag i tillvaron. Varför blir jag alltid nervös när jag kommer till bilbesiktningen? Det känns ungefär som när man, förr i tiden (för de existerar väl inte längre?), gick till systemet och fick sta i kö och stod där och frenetiskt repeterade sina kodnummer och hamnade inför en barsk matrona i buteljgrön slipover över smutsgul syntetblus och kände sig sadär JÄTTESKYLDIG för att skulle ägna sig at det där syndiga... Pa bilbesiktningen är man ju som kvinna per definition underlägsen, för att inte säga, utdömd. Jag som bara öppnar motorhuven en gang om aret (pa bilbesiktningen!) borde väl vara ursäktad för att jag hinner glömma mellan varven var den där jä-la spaken sitter? Men icke! Man möts av ett suck, himlande ögon... sedan är det: "allumez le phares", "les clignotants", "les jenesaispasquoi", "avancez", "reculez", "stopstop" - för man ska upp pa nan mojäng sa de kan titta inunder och jag tror alltid att jag ska hamna i det där halet inunder!
Men detta är alltsa om man aker till den elaka bilbesiktningen, den i Anderlecht. Där har de provision pa de fel de finner, det lovar jag. Förra aret blev jag (eller bilen, snarare) ratad för att den hade fel bensinlock!! Idag akte jag saledes istället till den "snälla" bilbesiktningen. Och allt gick som pa räls. Och bilbesiktigaren, som själv satte sig i bilen och tog hand om besiktningseländet, var sa snygg!!! Bilen gick igenom utan en enda anmärkning och jag hade god lust att be besiktigaren om hans telefonnummer, men det vagade jag ju inte, förstas.... I slutändan sa far man ett "ct ok' - controle téchnique OK - som gäller i ett ar. Mitt sista ct ok alltsa :)

Fick hemkört ett blöjlass idag. Man skulle heta Pamper i efternamn, da vore man rik idag ;) Fast grabbarna är alltid som lyckligast när de är utan. Alex har just upptäckt vad det är som döljer sig därunder. Han drar och drar i denna lustiga fysiska utväxt - jag talar om för honom att det bara är början pa en livslang förälskelse :)))


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0